Zodpovední motoristi majú pneumatiky už dávno vymenené za letné. Nájdu sa aj takí, ktorí si na výmenu ešte nenašli čas a dokonca aj takí, ktorí s výmenou ani nepočítajú. Ide predovšetkým o šoférov snažiacich sa dojazdiť staré zimné pneumatiky počas letného obdobia. Podobné zmýšľanie nie je správne a my si v nasledujúcich riadkoch vysvetlíme, prečo nie je dobré jazdiť v lete na zimných pneumatikách.
V zime sa na letných pneumatikách bojíme jazdiť
Skvelá správa je, že čo sa výmeny letných za zimné pneumatiky týka, väčšina šoférov na zimu prezúva. Je pravda, že to robia nie z dôvodu uvedomenia o bezpečnosti, ale z dôvodu strachu z pokuty. Po napadnutí snehu nie je totiž možné na letných pneumatikách jazdiť. Sneh môže napadnúť aj tam, kde to najmenej čakáme. Z tohto dôvodu motoristi radšej prezujú, aby sa nestalo, že sa nedostanú do práce. Opačne je to s výmenou zimných na letné pneumatiky. Mnohí motoristi s výmenou otáľajú alebo jazdia celý rok na zimných pneumatikách.
Zvýšená spotreba možno presvedčí
Zákon nezakazuje jazdiť na zimných pneumatikách v lete, ale vystavujete sa mnohým rizikám a oberáte sa aj o peniaze. Ak vás nepresvedčí žiadny argument o bezpečnosti, možno vás presvedčí fakt, že zimné pneumatiky v lete zvyšujú spotrebu vozidla približne o 10 %. Za ušetrené peniaze si radšej kúpte hliníkové disky.
Zimné pneumatiky v lete nie sú výnimka
Keďže žiadny zákon neprikazuje jazdenie na letných pneumatikách v lete, je na cestách veľa vozidiel, ktoré jazdia počas celého roka na letných gumách. Odporúčame popremýšľať nad celoročnými pneumatikami. Tie sa vyplatia hlavne šoférom, ktorí jazdia po meste. V horách by sa s nimi jazdilo horšie, ale pomôcť by dokázali snehové reťaze.
Predĺžená brzdná dráha a aquaplaning
Celoročné pneumatiky sú iste lepšia voľba ako jazdenie v lete na zimných. Testy pneumatík preukázali, že brzdná dráha sa na zimných pneumatikách pri teplotách nad 7 stupňov predlžuje až o 20 %. Pri veľmi vysokých teplotách sa môže tlak v pneumatikách tak zvýšiť, že prasknú.
Zimné pneumatiky sú určené na jazdenie po snehu blate, čomu je prispôsobený ich dezén a tiež tuhosť. Túto informáciu poskytuje aj označenie pneumatík. Plášť je prispôsobený odvádzaniu snehu a nie vody, ktorá sa počas jari a leta po výdatnej búrke nachádza vo veľkom množstve. Pri brzdení na vode sa v dezéne drží vlhkosť, čím dochádza k riziku aquaplaningu.
Neušetríte ani euro, ale prerobíte
Napokon sami zistíte, že šetrenie na kúpe letných pneumatík sa vám nevyplatilo. Zimné pneumatiky v lete sa rýchlo ojazdia a vy budete musieť kúpiť nové oveľa skôr. Nehovoriac o tom, že sa vám počas celého leta bude horšie jazdiť a vystavujete sa riziku, že v prípade havária poisťovňa neuhradí škody.