Štvorkolky, ktoré dnes poznáme ako všestranné stroje pre prácu aj zábavu, prešli fascinujúcim vývojom. Od jednoduchých farmárskych pomocníkov sa vyvinuli do sofistikovaných strojov s najmodernejšími technológiami. Pozrime sa spoločne na ich pozoruhodnú cestu naprieč históriou.
Počiatky štvorkoliek v 60-tych rokoch
Príbeh štvorkoliek sa začal písať v roku 1961, keď spoločnosť Honda predstavila svoj prelomový trojkolesový stroj US90, neskôr premenovaný na ATC90 (All-Terrain Cycle). Tento trojkolesový predchodca dnešných štvorkoliek bol pôvodne navrhnutý ako vozidlo pre japonských farmárov na prepravu ryže po mokrých a blatistých poliach. Veľké nízkotlakové pneumatiky umožňovali pohyb v náročnom teréne bez zabárania sa do mäkkej pôdy. Tieto stroje nemali síce štyri kolesá ako súčasné štvorkolky, ale dokázali rovnako veľa.
Éra trojkoliek v 70-tych rokoch
Sedemdesiate roky priniesli boom trojkolesových terénnych vozidiel. Honda’s ATC séria sa stala mimoriadne populárnou nielen medzi farmármi, ale aj medzi rekreačnými jazdcami. Do výroby podobných strojov sa postupne zapojili aj ďalšie japonské značky ako Yamaha, Kawasaki a Suzuki. Trojkolky sa začali využívať v lesníctve, poľnohospodárstve a čoraz častejšie aj na rekreačné účely. Cesta pre štvorkolky bola pomaly, ale iste vydláždená.
Revolúcia štvorkoliek v 80-tych rokoch
Prelomovým momentom sa stal rok 1982, keď Suzuki predstavila prvú modernú štvorkolku QuadRunner LT125. Pridanie štvrtého kolesa výrazne zlepšilo stabilitu a ovládateľnosť stroja. V roku 1985 Honda uviedla na trh model FourTrax TRX250R, ktorý už disponoval odpružením všetkých kolies a výkonným dvojtaktným motorom. Tento model položil základy pre športové štvorkolky. Mal parametre podobné ako vaša športová štvorkolka.
Koncom 80-tych rokov došlo k významnému obratu aj v oblasti bezpečnosti. Po sérii nehôd s trojkolkami sa výrobcovia zamerali výhradne na vývoj štvorkoliek. V roku 1988 sa skončila výroba trojkoliek úplne a výrobcovia sa sústredili na zdokonaľovanie bezpečnostných prvkov štvorkoliek. Zaviedli sa nové bezpečnostné štandardy a známe značky začali klásť väčší dôraz na stabilitu a ovládateľnosť.
Technologický pokrok v 90-tych rokoch
Deväťdesiate roky priniesli významný technologický pokrok. Zaviedli sa elektronické vstrekovanie paliva, automatické prevodovky CVT a elektronicky riadený pohon všetkých kolies. Yamaha predstavila model Banshee 350, ktorý sa stal legendou medzi športovými štvorkolkami. Polaris priniesol revolúciu v podobe prvej štvorkolky s nezávislým zavesením všetkých kolies, čo výrazne zlepšilo jazdné vlastnosti v teréne. Na trh sa dostali moderné a technicky vyspelé stroje ako štvorkolky can am.
Po roku 2000 sa trh začal výrazne segmentovať. Vznikli špecializované kategórie pre rôzne typy použitia – od pracovných štvorkoliek s vysokou ťažnou kapacitou až po výkonné športové špeciály. Can-Am vstúpil na trh s revolučným modelom DS450, ktorý priniesol pretekársku technológiu do sériovej výroby. Začali sa objavovať prvé modely s elektronickými asistentmi ako kontrola trakcie či ABS.
V súčasnosti je možné sledovať nástup elektrických štvorkoliek a hybridných pohonov. Značky ako Alta Motors a Polaris už predstavili plne elektrické modely. Pokračuje trend automatizácie a implementácie asistenčných systémov. Výrobcovia sa zameriavajú na znižovanie emisií a zvyšovanie energetickej efektivity. Významným trendom je aj customizácia a možnosť prispôsobenia štvorkolky individuálnym potrebám užívateľa ako je to možné na tejto stránke: https://www.brp-world.com/sk/sk/nakupne-nastroje/customise-your-own-off-road.html.